cropped-dogs_for_a_smile_red_outline-01.png
E-media

04. 03. 2019. BAON.HU – Learning is easier with dog

Maci kutya tanórákon való jelenléte motiválja a gyerekeket, fejleszti az osztályközösséget és mélyebb ismeretátadást tesz lehetővé. Mielőtt azonban a gyerekek közé mehetett, magas követelményeknek kellett megfelelnie.

Különleges társat kapnak a tanórákon a Kiskunhalasi Felsővárosi Általános Iskola harmadikosai. Osztályfőnökük, Horváth Eszter pedagógiai eszköztárát színesítve a négyéves bichon havanese terápiás kutyájával, Macival is segíti a gyerekeket a tananyag elsajátításában.

Az iskolába természetesen nem lehet bármilyen kutyával besétálni. Mielőtt egy eb a gazdájával együtt részt vehet a gyerekek tanításában, neki is sokat kell tanulnia. Az úgynevezett állatasszisztált oktatás célja az élményszerzés mellett a diákok fizikai, érzelmi, szociális és kognitív fejlesztése. A segítő kutya motiváló társként van jelen az órákon.

– Ahhoz, hogy egy kutya terápiás kutyává váljon, két vizsgát is sikeresen kell teljesítenie gazdájával együtt. Először a temperamentumvizsgát kell letenni, amikor a kutya engedelmességét, általános készségeit és a páros alkalmasságát vizsgálják. A második vizsgarészben pedig a páros valós terápiás helyzetben való viselkedését értékelik a szakemberek. Mindemellett a kutyáknak rendkívül szabályozott egészségügyi vizsgálaton kell átesniük. Csak ezután lehet az állatot bevinni az intézménybe – részletezte Horváth Eszter.

Terápiás kutyával azonban önállóan senki sem dolgozhat, csatlakoznia kell egy alapítványhoz.

– Macival a kecskeméti Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány tagjai vagyunk. Dr. Juharos Ágota, az alapítvány kuratóriumának titkára nagyon sokat segített nekünk a vizsgákra való felkészülésben. Ez az alapítvány vállal felelősséget a mi munkánkért – mondta a tanítónő.

Az állatasszisztált oktatás csapatmunka, ahol a kutya, annak felvezetője és a pedagógus együtt dolgozik. A halasi iskola esetében egyelőre az a speciális helyzet áll fenn, hogy a tanítónő egyszerre felvezető és pedagógus. Egyelőre még csak a saját osztályának tart órákat Macival.

– A terveim között szerepel, hogy a jövőben kizárólag felvezetőként vegyek részt más oktatók munkájában. Egy ilyen tanóra összeállítása a tanárok részéről több munkát igényel. Ki kell mozdulniuk a komfortzónájukból, de úgy látom, van bennük hajlandóság arra, hogy együtt dolgozzunk – mondta Eszter.

A kutyás órákon a tanulók – legyen szó egyéni vagy csoportfeladatról – a helyes válaszért cserébe maguk utasíthatják a négylábút valamilyen trükk vagy ügyességi feladat elvégzésére.

– A kutya jelenléte fejleszti a sajátos nevelési igényű gyerekek beilleszkedését és feladatvégzését. A legszorongóbb gyerek is jelentkezik, részt vesz a feladatok megoldásában. Az állatoknak óriási szerepük van a közösségfejlesztésben is. Mióta Maci bejár a tanórákra, a gyerekek sokkal figyelmesebbek, toleránsabbak egymással. Emellett pedig a diákok megismerkednek a felelős állattartással és elsajátítják az állatokkal való megfelelő bánásmódot – hangsúlyozta az osztályfőnök.

Kutyával a gyerekekért

A kutyák képesek megérteni az emberi testbeszédet, felveszik a szemkontaktust, alkalmazkodnak a szociális szabályokhoz is. Ezért is tudnak kapcsolatot kiépíteni nehezen kommunikáló gyerekekkel. Boris Levinson amerikai gyermekpszichológus írta le először, hogy a pszichoterápiában passzív gyermek elfogadja a kutyát és általa a szorongó fiatal megnyílik a terapeutának. Az ő nevéhez fűződik az állatasszisztált terápia, mint módszer kidolgozása.