cropped-dogs_for_a_smile_red_outline-01.png
E-media

12. 11. 2018. Hírös.hu – Sabbatical School Day at the Dog School

Az elmúlt szombat munka és tanítási nap volt. A pedagógusok úgy gondolták, hogy ezen a szép őszi napon ne a tanterembe üljenek a gyerekek, hanem ismerkedjenek a kutyusokkal, a képzéssel és töltsenek egy kis időt a jó levegőn.

Ezért, a Magyar Ilona Általános Iskola 5. osztályos tanulói kisfái két, kutyás iskolájában töltötték a délelőttöt.
Kutyás osztály, mondta Dr. Juharos Ágota terápiás kutyakiképző, a Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány titkára.

Mit jelent az, hogy kutyás osztály?

Ez, egy állatasszisztált pedagógiai program, ami azt jelenti, hogy elsőtől negyedik osztályig, minden héten egy órára bement egy terápiás kutyus az órára és segítette a tanulást. A kutyás pedagógia lényege, hogy motiválják a gyereket a tanulásra. A kutya jelenlétével oldja a feszültséget, könnyebben teljesítik a feladatokat, örömmel és nyugodtabban végzik el a munkát.

A pedagógusok azt tapasztalják, hogy nagyobb a fegyelem azon az órán, amikor a kutya ott van, jobb a teljesítmény, jobban figyelnek és azok a gyerekek is akik egyébként a feszélyezettek, vagy teljesítmény helyzetben stresszesek, a kutya jelenléte jót tesz.

Az alapítvány ezt a programot 2012-ben kezdte, a Magyar Ilona Általános Iskolában. Jelenleg, minden alsó tagozatos osztályban van ilyen foglalkozás, tehát nyolc osztályban, minden héten, egész évben rendszeresen van kutyával asszisztált óra.

Ez az osztály az idén, ötödik osztályos lett és most nincs kutya, mert a felső tagozatban valamiért még nem került bevezetésre.
Így merült fel az igény, hogy ezen a szombati napon, amikor elvileg tanítás lenne, de gyönyörű szép őszi idő van, akkor ne az iskolába üljenek.

Az volt a feladat és azt a programot tervezték, hogy megnézzék, Bobby –aki négy évig tanult velük- mitől lett ilyen ügyes, okos és fegyelmezett, hogy az iskolába be lehet vinni és ilyen foglalkozásokat lehet vele tartani. A gyerekeknek megmutatták, hogy a kutyaiskolába miként képezik ezeket a kutyákat és miután megtanulták az alapvető szavakat, ők is gyakorolhattak a kutyusokkal.

Végül, egy engedelmességi pályán mehettek végig, ahol összetett feladat volt a gyerekeknek.
El kellett olvasni a táblán, hogy mi van ott, végre kellett hajtani a feladatot a kutyával.
Mindegyik gyerek végig mehetett a pályán és ezt nagyon élvezték. Rendkívül ügyesek voltak, látszott, hogy ők már négy évig kutyával tanultak, hiszen ez alatt megtanulták a kutyával való bánásmódot, hogyan kell velük beszélni, milyen vezényszavakat kell használni. Így most ezt, itt nagyon jól tudták alkalmazni.

A feladatokat csapatokban végezték el és a végén a helyezettek sorrendjében választathattak jutalomjátékot. Ezek a terpeszbújós, a hátmasszázs és az élő agility pálya voltak.

Igen ám, de hogyan lesz egy átlagos
kutyusból terápiás?

Az első és legfontosabb dolog, hogy a kutyusok megtanulják az alapengedelmességi feladatokat és tudjanak kutyás közösségben dolgozni. Ez a szocializáció.

Így, a következő helyszínen, Gyula bácsi kutyakiképző iskolájában nézhették meg, hogy miként tanulják meg a kutyusok ezeket a dolgokat.

Gyula bácsi röviden elmondta, hogy miért fontosak ezek a képzések és mik az elméleti alapjai.

Ezután, csoportban és egyéni bemutatók formájában, a gyakorlatban is láthatták miként zajlik a kutyusok alapképzése, felkészítése.

A házigazda, almával és egy kis süteménnyel is megkínálta a vendégeket.

Ez mindenki részére egy nagyszerű nap volt. A tanító néni elmondása szerint, a gyerekek nagyon jól érezték magukat mind a két helyen.
Biztosak lehetünk benne, hogy ez nagyobb élmény volt, mint a tanteremben ülni, habár az is fontos dolog.

Hamar György