Írott sajtóban, On line sajtóban

2015.05.15. Bobi az iskola padban – Petőfi Népe, Baon. hu

BAON

2015. május 16. szombat Mózes, Botond

Bobi az iskolapadban

2015. május 14. 06:54 Popovics Zsuzsanna

KUTYÁS TERÁPIA | Harmadik éve jár iskolába Bobi, a terápiás kutya. Aki jól felel, „trükközhet” is vele.

A kecskeméti Magyar Ilona Általános Iskola 3. b osztályában Bobinak minden szerdán „jelenése” van. Tegnap magyarórán asszisztált, miközben az osztály a mellékneveket tanulta. Tanárnőjük, Antalné Erős Lívia, ilyenkor a gyerekek mellett Bobira és felvezetőjére, Farkas Andreára is figyel. Ők ketten fél pillantásokból is megértik egymást. Részben, mert jó előre egyeztetik az adott óra vázlatát és a szükséges kelléket, részben, mert több éves rutinjuk van a közös tanításban.

2760477_terapias-kutya-kecskemet26Mi a szerepe Bobinak? Ő „választ” a feladatmegoldásra jelentkező gyerek közül, őt lehet megsimogatni, ha helyes a válasz, vele lehet „trükközni”, ha valaki kimondottan ügyesen dolgozik az órán. A trükk abból áll, hogy míg a „kiválasztott” lassan lépked, Bobi nyolcasokban futkározik a lábai körül.
– Ezt sok kutyagazda nem tudja megcsinálni a saját kutyájával – mondja büszkén Farkas Andrea. – Persze nem ezzel kezdtük három évvel ezelőtt. Az első osztályban kutyás tudnivalókkal ismerkedtek a gyerekek, megtanulták az alapvető utasításokat. Volt, aki eleve félt a kutyától, vele nagyon nagy utat tettünk meg. Bobi ma már odaülhet a padjához, megérintheti a kezét, és a közös játékokban is részt vesz. Ez egy hatalmas váltás, és látványos fejlődés eredménye. Bobi azt tudja, amit mi, emberek gyakran nem: feltételek és elvárások nélkül szeretni. Azt is, aki éppen rosszul felelt, azt is, akinek rossz napja van. A gyerekek ez megérzik, és hálásak neki.
Az állat asszisztált oktatás programban harmadik éve vesz részt Antalné Erős Lívia pedagógus. A Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány vizsgázott terápiás kutyái (korábban Bömbi, jelenleg Bobi) vesznek részt osztályában, heti egy-egy tanórán.

– A gyerekek mindent megtesznek, hogy a kutya közelébe férkőzzenek. Részemről nagy odafigyelést igényel, hogy ne csak rá, hanem a tananyagra is koncentráljanak – mondja Lívia. – Ezzel együtt, Bobi semmi máshoz nem fogható módon motiválja a gyerekeket. Főleg azok igyekeznek minél többször kapcsolatba kerülni vele, akiknek nincs otthon állata. Másik célunk, hogy a gyerekek felelős állattartókká váljanak. Ebben is van sikerélményünk, miután több gyereknek lett kutyája. A szülők is együttműködők, hiszen látják, hogy mi mindent megtanulnak a gyerekek, milyen ügyesen bánnak a terápiás kutyával. Emellett feszültséget, szorongást is old az, hogy Bobi itt van velünk az órán. Ha valamelyikükkel rossz dolog történik – haláleset, műtét –, olyankor tudatosan nagyobb figyelmet kapnak mind a kutyától, mind a felvezetőtől. Ők ezt persze nem tudják, de pozitívan hat rájuk.
2760460_terapias-kutya-kecskemet09  A gyerekek imádják Bobit

Tóthné Gondi Ildikó tagintézményvezető elmondta, hogy az iskolában jelenleg három osztályban működik állat asszisztált oktatás. Ehhez kell mind az iskola fogadókészsége, mind a Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány önkénteseinek felajánlott munkája. Mindkét fél pályázott, az elnyert támogatások felerészt fedezik a kutyás foglalkozások költségeit, a többi az alapítványi önkéntesek felajánlása. – Együttműködésünkben nagyon fontos a kitartás – mutat rá az iskolaigazgató. – A pedagógusok részéről komoly felkészülést igényel, a felvezetők részéről rugalmasságot és a pedagógiai munkára való ráhangolódást. Minden évben más és más szerepet kap a kutya a közös munkában, így a gyerekek más és más ismereteket sajátítanak el, másfajta szerepekben próbálhatják ki magukat.

 

Leave A Comment